السبت، 17 سبتمبر 2011

ماذا تمنيت لمصر

بسم الله الرحمن الرحيم
طبعا دى اول تدوينه ليا وعمرى ماكتبت قبل كده غير فى موضوع التعبير فى الامتحان  فاتمنى ان اى حد يقرا يعذرنى فى اى خطأ.
من زمان كان نفس اكتب حاجات اتمنيتها لمصر بس مكنتش مهتم من ناحيه لصغر سنى ومن ناحيه اخرى لعدم انشغالى بالسياسه ولكن جائت الثورة التى كسرت الصمت عند اغلبية الشعب. فقد اخدتنا مصر الثوره الى الاهتمام بالسياسه بشكل كبير فقد اصبح معظم الشعب الان سياسيون ان لم يكن الشعب كله ولكن مقسمين ل3 فئات_ان صح التعبير_ كالتالى.
(1)الثوار وهى نسبه  حوالى  80% من الشعب المصرى من الشعب المصرى وهم ليس من خرج الى الشوارع فقط لكن كل من ساند الثوره بقلبه وكل من ايد الثوره فهو من الثوار.
(2)الفلول:نسبه ضئيله جدا ممكن ان تصل ل 2% من الشعب المصرى ودول طبعا الناس اللى كانت بتستفيد من عهد المخلوع طبعا دول معاهم فلوس البلد كلها فعندنا المثل بيقول "اللى معاه ملاين بتحيره يجيب بلطجيه للوطن تدمره" ولكن طبعا مصر ربنا حاميها باذنه رغم انف اى فل وطبعا دول اللى بيتقال عليهم الاشراف.
(3)الكنبه:طبعا بقى الناس ديه اللى بيتقال عنهم "معاهم معاهم..عليهم عليهم" نسبتهم بقى حوالى 18% الباقيين طبعا الناس دى تقعد تتكلم عن الثوار مش كويس اللى بيعملوه وهوب اول ما يحققوا نجاح جديد من مطالب الثوره جدعان ياولاد وهما قاعدين على الكنبه برضه وطبعا منهم ابويا.
بكده قلنا ال3 فئات من الشعب.
اتكلم بقى عما تمنيته لمصر من صغرى وكنت اراها احلام ممكن ان تتحقق ولكنها صعبه.
_تمنيت ان يكون لمصر رئيس يحقق العدل بين الناس دون تمييز او محابه ل احد.
_تمنيت ان يسود فى مصر  المحبه بين الناس دون الحقد الذى زرعه النظام السابق فى نفوس المصريين بالتفرقه بينهم .
_تمنيت ان ينل الظالم جزاؤه  وان يكون الناس سواسيه امام القانون كما سيكونون اما رب العالمين.
_تمني ان يشغل كل مصر المنصب الذى يستحقه حتى تصبح مصر اول الدول فى كل المجالات.
_تمنيت الا اكبر فى ظل تلك السياسه الفاشله فكنت افكر دائما ماذا لو حدث ان اكبر فى ظل تلك السياسه وكنت بقول سيبها على الله لانى عيل صغير .
_تمنيت ان نسترد حقوقنا فى الداخل وكرامتنا فى الخارج.
_تمنيت ان التعليم والصحه فى مصر ينصلح حالهم وحال ابوهم.
"ولكن جائت الرياح بما لا تشتهى السفن" كما يقول المثل لكى تحقق ما تمنيت ولتخبرنى بان الشعب المصرى قادر على ان يفعل ما يتمناه .ولكن اتضح ان الرياح توقفت لذلك توقفت السفينه مؤقتا  ولكن بعد ان تحركت مسفه كبيره ولكن عليها الناس اللى هما الفلول طبعا دول لازم نرميهم من السفن قبل ما توصل بس مش هينفع نرميهم دلوقتى لان القبطان(المجلس العسكر) بيهددنا لو رمينا الفلول هيغرقنا  كلنا ولكن نحن فى انتظار رياح اخرى قادمه لكى نصل للشاطئ بعد ما نشيل المجلس ونرمى الفلول ونبنى مصر جديده .. فعلينا ان نعد العده لرياح ال 25 من يناير 2012  من الان.

هناك تعليق واحد:

  1. بدايه موفقه يا محمد ما شاء الله :)
    عجبني تشبيه السفينه اللي في الاخر ده اوي , بس انت جبت النسب اللي فوق دي منين ؟؟
    xD

    ردحذف