الخميس، 14 فبراير 2013

أنا الشعب و على إيدى نهايتكم ..

و جاى تسألنى :
مين انت و مين بتكون؟؟
أنا أقولك !
أنا اللى اخترت حضراتكم
بعصر لمون!
أنا جيكا..أنا الجندى..أنا كريستى
أنا المطحون..
أنا المقتول..
أنا المسحول
أنا المجنون لأنى اخترت أمثالكم
أنا اللى اخترت جلادى
أنا اللى صنعت فرعونكم
و عادى هموت فدا بلادى
لكنى مش هسيبهالكم
سوا عايش .. سوا ميت
هطاردكم كما الأشباح
فى تفكيركم..فى احلامكم
ولا هسيبك فى يوم ترتاح
انا لو تعرفوا انى
على ايدي نهايتكم !
     * * *
و جاى تسألنى مين أنتم؟؟
أنا أقولك :
أنا الشعب اللى كفرتوه
بأوطانه و أديانه
بأفعالكم و أقوالكم
أنا الشعب اللى سايل دمه
فى الميادين
و يكفينى شرف انى
لا عمرى فى يوم تاجرت بدم
و لا عمرى تاجرت بدين
و لا عمرى تاجرت بغزه و فلسطين
و بحمد ربنا انى ..
لا انا "شاطر" فى أنظاركم
و لا "عريان" !
و لا واحد من الخرفان
و برضه كمان هقولهالكم
لا أنا جبهه و لا دستور
لا ليبرالى و لا شيوعى
لا أنا ناشط و لا حزبى
لا انا موسى و لا برادعى
و لا حمدين.
أنا لو كنتوا مش عارفين
أنا اللى جلدت جلادكم
أنا لو تعرفوا انى
على ايدي نهايتكم !
* * *
عايز تعرف كمان انا مين؟؟
أنا من جيل "جابر جيكا صلاح الدين"
انا عيل فى أنظاركم
أنا مواليد حاجه و تسعين
و لو كنتم قدر لينا فأنا قدركم
* * *
عايز تعرف كمان انا مين؟؟
انا اللى حلفت ألف يمين
بأنى فى يوم هحرر
أرض اوطانى من الخاينين
و أرجعكم كما كنتم..
تعيشوا فى عتمة الزنازين !
أنا لو تعرفوا انى..
أنا الشعب و على ايدى نهايتكم !

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق